Vul uw telefoonnummer in.
Ik bel u zo snel mogelijk terug!

NEUROFEEDBACK BIJ MIGRAINE/HOOFDPIJN

Migraine of hoofdpijn treedt vaak op onder invloed van stress, felle prikkels, vermoeidheid of hormonale werking. Een migraineaanval kent een duidelijk start- en eindpunt en de pijn kan erg hevig zijn. De kenmerken van migraine en hoofdpijn zijn per persoon verschillend. Zo kan de ene persoon ook geen licht of geluid verdragen of draagt de migraine bij aan het gevoel van misselijkheid. Eén punt is gelijk want migraine kenmerkt zich vaak door een overschot aan snelle hersengolven. Neurofeedback reduceert deze snelle hersengolven. Op deze manier vermindert de stress in het brein, waardoor de migraine/hoofdpijn af zal nemen.

NEUROFEEDBACK TRAINING

Door middel van een QEEG is inzichtelijk te maken of u hersenactiviteit vertoont die passend is bij migraine of hoofdpijnen. De training richt zich vervolgens op de specifieke gebieden die uit balans zijn. Met de neurofeedback training wordt gefocust op de oorzaak van de migraine of hoofdpijn. Het probleem wordt daardoor bij de bron aangepakt, zodat het brein in zijn geheel weer uitgebalanceerd kan functioneren. Lichaam en geest zullen weer tot rust komen en de klachten nemen af. Het mooie van de neurofeedback behandelmethode is dat het een blijvend resultaat geeft. Wanneer uw hersenen eenmaal iets geleerd hebben verleren ze dit niet.

MIGRAINE/HOOFDPIJN BEHANDELEN ZONDER MEDICATIE

In sommige gevallen wordt medicatie gebruikt om de migraine- of hoofdpijnaanval dragelijk te maken. Het kan zo zijn dat deze medicijnen negatieve bijwerkingen hebben. Neurofeedback is een behandelmethode zonder medicatie . Indien medicatie gebruikt wordt kan deze mogelijk, in overleg met de neuroloog, afgebouwd worden. Met het voordeel dat de negatieve bijwerkingen van de medicatie zullen verdwijnen.

De start van het neurofeedback proces

Zie neurofeedback als fysiotherapie voor het brein. De neurofeedback training kan niet starten zonder eerst de oorzaak van de ervaren problemen op te sporen. Om de bron van de symptomen te lokaliseren worden de hersengolven zichtbaar gemaakt met een zogenoemd EEG-capje, een 19-tal sensoren die op het hoofd geplaatst worden. De hersengolven dienen binnen normwaardes te vallen, anders kan men klachten ervaren (net als uw hartslag of bloeddruk). De uitslag hiervan wordt weergegeven in een QEEG. Na deze intake wordt er, indien nodig, een doelgericht behandelplan opgezet. Meer over de neurofeedback behandeling leest u hier.

Meer over neurofeedback bij Migraine/hoofdpijn

Wilt u weten wat neurofeedback voor migraine/hoofdpijn kan betekenen? Wij vertellen u graag wat de mogelijkheden zijn. Neem contact op voor vrijblijvend advies of bel direct naar 0487-503066.